אודות

אודות חקלאות חברתית ישירה / מחאת הפלפלים

מאז ה 15 לאפריל, יצאנו למסע מאלף בשם "חקלאות חברתית ישירה" או כמו שהתקשורת קוראת לנו "מחאת הפלפלים" / "מחאת הפלפל".

שמינו כרמית משיח וג׳קו שיפמן, חקלאים מהערבה, נשואים לבני מושב של משקים עם וותק של 30 שנות חקלאות כל אחד.

הצבנו לעצמינו מטרה: העלאת המודעות למצוקת החקלאים והצרכנים שנגרמו בגלל פערי התיווך ע"י רשתות השיווק, והעלאת תדמית החקלאי בישראל. את שתי המטרות השגנו, מקווים. אנחנו יודעים כמה קשה לחיות כאן בתור צרכנים, אנחנו מקווים שאפשר גם אחרת.

באנו לשנות והפעם מהצד של החקלאי. הגענו ליישב את הערבה עם המשפחות שלנו כי אנחנו מאמינים בפשטות ובחקלאות כערך, בחזרה לאדמה. בתום עונת היצוא, שהסתיימה השנה מוקדם מהרגיל, הייתה לנו הזדמנות לשלוח פלפל איכותי לשוק הישראלי. עמדנו בהוצאות הגידול וסגרנו את השדות מוקדם יותר.. בו בזמן, מחירי הפלפל ברשתות השיווק נותרו גבוהים כרגיל. 10 ש"ח לקילו בממוצע.

באמצע אפריל, מתוך אקט מחאתי, כרמית ארגנה מכירה של שני משטחי פלפל דרך הפייסבוק ישירות לצרכנים בעיר רחובות. המכירה צברה הדים ברשת וכרמית הוזמנה לראיון בטלוויזיה. באותו יום היא פתחה את דף הפייסבוק חקלאות חברתית ישירה כדי לאגד את כל הפניות, והמשיכה לארגן עוד מכירות של פלפלים מחברי המושב, ישירות לצרכנים.  החלה להיות הגעה מאסיבית של אנשים למכירות, מה שהתקשורת קראה לו מחאת הפלפלים, ג'קו הצטרף לארגון ועוד ועוד חקלאים הצטרפו ומכרו את תוצרתם יחד איתנו. התאחדות הסטודנטים הארצית הצטרפה למאבק, ופתחה לנו את שערי האוניברסיטאות לאירוח מכירות. בעקבות כך חקלאים החלו לתעד את השמדת התוצרת שלהם. מטרת המכירות הייתה העלאת המודעות לפערי התיווך והעלאת תדמית החקלאי.

דף הפייסבוק תפח בזכותכם עד ומונה היום יותר מ- 29,000 חברים. מאז שהתחלנו, התחילו בכל הארץ יוזמות נוספות של מכירה ישירה מחקלאים – הצרכן פתח את העיניים והבין שיש דרך אחרת. מכירה ישירה מחקלאים הפך להיות טרנדי, כל יוזמה שעוזרת להעביר את המסר ושעוזרת לחקלאי להתפרנס בכבוד הינה מבורכת.

המשקים הפרטיים שלנו מרוויחים או מפסידים ברובם מייצוא לאירופה, ולא נתמכים ברובו בשוק המקומי. אך ישנם הרבה חקלאים בארץ שנתמכים ברובם על השוק הישראלי, ומצבם לא מזהיר. אנחנו בעיקר מוחים על יוקר המחייה וכמה יקר פה לקנות פירות וירקות. ספציפית אנחנו מוחים על פערי התיווך בין החקלאי וכמה שהוא מקבל על תוצרתו לבין הצרכן וכמה שהוא משלם על אותה תוצרת. – מחיר גבוה לצרכן אומר שיש פחות צריכה, החקלאי מוכר פחות ונאלץ להשמיד תוצרת. – מחיר נמוך מידי לצרכן ברשתות הדיסקאונט אומר שהחקלאי מכיר במחיר *הפסד* ולא כיסה את עלות הגידול שלו.

אנחנו לא נגד רשתות השיווק, אנחנו צריכים את רשתות השיווק, אבל אנחנו בעד סחר הוגן: קנה במחיר הוגן לחקלאי, ומכור במחיר הוגן לצרכן. בזמן המלחמה, חקלאים שהיו איתנו במכירות, נרתמו לתרום תוצרת חקלאית לילדים מהדרום ולבסיסים צהליים. עשינו ואנחנו עדיין עושים הכל בהתנדבות. שמנו את חיינו ועיסוקינו בצד כדי לארגן פרנסה לחקלאים. ישנו המון לחץ מחקלאים ומהציבור שנמשיך את הפעילות מעבר למחאה, וההתרגשות בעיצומה, כי חקלאות חברתית ישירה עומדת להפוך לארגון ללא מטרות רווח. אנחנו קוראים לחקלאים נוספים ליצור איתנו קשר, ולפעול ביחד לפרנסה בכבוד לחקלאי. אנחנו קוראים לעיריות שמעוניינות שהתושבים שלהן יהינו מסחר הוגן ליצור עמנו קשר. ואנחנו בעיקר מודים לכם, החברים על כל התמיכה במהלך. העידוד שלכם עזר לנו להמשיך, גם ברגעים קשים. מוזמנים לשתף..

תודה :) כרמית, ג׳קו, וכל צוות החקלאים.

מי אנחנו?

כרמית משיח - יוזמת מחאת הפלפל

כרמית משיח

יוזמת מחאת הפלפלים ,חקלאות חברתית ישירה, מנהלת ומפעילה את מכירות המחאה מאז אפריל 2014.

בעלת משק חקלאי של 50 דונם בית רשת פלפל.

הייטקיסטית תל אביבית לשעבר, שעברה עם משפחתה לערבה, מתוך אידיאולוגיה של חיי משפחה רגועים , התיישבות, חקלאות ופשטות.

אימייל:  directfarmer@gmail.com

ג'קו שיפמן - יוזם מחאת הפלפל

ג'קו שיפמן

יוזם מחאת הפלפלים, חקלאי מהערבה, קיבוצניק לשעבר, שעבר עם משפחתו לערבה לאחר מגורים ממושכים בחו"ל.
אימייל: directfarmer@gmail.com

תומכים במאבק שלנו

תנועת המושבים בישראל, התאחדות חקלאי ישראל, הח"כ זבולון כלפה, התאחדות הסטודנטים.

חקלאים וצרכנים יקרים, בואו ננסה משהו חדש.

נחתוך את פערי התיווך!

הירשמו או צרו קשר עוד היום